Zależnie od tego, jakim środkiem transportu udamy się na urlop, należy dopilnować kilku ważnych kwestii.
Przyjazd pociągiem
Polskie Koleje Państwowe S.A. zapewnia usługę asysty dla osób z niepełnosprawnością i osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Asysta ta jest realizowana na 2 sposoby.
1. Asystę podróży związaną z wejściem i wyjściem z pociągu realizuje drużyna konduktorska.
Podróżny zgłasza potrzebę asysty u przewoźnika najpóźniej na 48 godzin przed rozpoczęciem planowanej podróży. Zgłoszenie jest przyjmowane telefonicznie, mailowo lub elektronicznie poprzez wypełnienie formularza na stronie internetowej przewoźnika.
W zgłoszeniu muszą być zawarte następujące informacje:
- data podróży, relacja pociągu (miejscowości, gdzie potrzebna jest asysta) oraz jego planowane godziny odjazdu i przyjazdu do miejsca docelowego,
- numer wagonu i miejsca,
- szczegóły dotyczące stopnia niepełnosprawności i oczekiwana forma asysty,
- informacja, czy podróży jedzie sam czy z opiekunem lub psem asystującym,
- informacja o ilości bagażu,
- dodatkowe informacje niezbędne dla sprawnej i prawidłowej asysty,
- telefon podróżnego lub jego opiekuna.
2. Asysta obsługi dworca dotycząca poruszania się po dworcu i doprowadzenia lub odebrania podróżnego z pociągu.
Podróżny najpóźniej pół godziny przed planowanym odjazdem pociągu przybywa na dworzec i udaje się na miejsce oznaczone poniższym symbolem – zwykle jest to główny hol dworca.
W tym miejscu zaczyna się asysta obsługi dworca i trwa ona do momentu przemieszczenia się z niepełnosprawnym podróżnym do drzwi pociągu. W przypadku odebrania podróżnego trwa ona od drzwi pociągu, z którego wysiada, do oznaczonego miejsca na dworcu lub głównego wyjścia ze stacji.
Na największych dworcach w Polsce (59 stacji w wykazie PKP) istnieje możliwość organizacji asysty w poruszaniu się po dworcu – przemieszczanie się po jego terenie, perony, przejścia podziemne, kładki i inne ciągi komunikacyjne, gdzie dozwolony jest ruch pieszych. Zgłoszenia tej potrzeby można dokonać nawet będąc na dworcu. Maksymalnie 30 minut po otrzymaniu informacji asysta obsługi dworca będzie mogła pomóc w przemieszczaniu się osoby niepełnosprawnej.
Przylot samolotem
Usługi asysty dla osób niepełnosprawnych są oczywiście również dostępne podczas podróży samolotem. W tej kwestii konieczne jest sprawdzenie dokładnych informacji przewoźnika i danego portu lotniczego, gdyż każdy z nich może wprowadzać swoje własne regulacje w tym zakresie.
Zarówno w przypadku podróży pociągiem, jak i samolotem, pracownicy Urlop Bez Granic pomogą Państwu, udzielając szczegółowych informacji tak, by Państwa przejazd czy przelot odbywał się w jak najbardziej komfortowych warunkach.
W razie potrzeby oferujemy również transport osoby niepełnosprawnej/seniora z dworca czy lotniska do docelowego miejsca wypoczynku oraz w drodze powrotnej dowóz na pociąg czy samolot.
Wyjazd samochodem
Samochód to najczęściej wybierany środek transportu. Jesteśmy w nim niezależni od rozkładów jazdy i najlepiej wiemy, jak zorganizować bezpieczną podróż. Na pewno musimy pamiętać o pomocy bliskich do przeniesienia osoby niepełnosprawnej do auta i zapakowaniu oraz odpowiedniemu zabezpieczeniu wózka inwalidzkiego. Sprawdźmy też lokalne przepisy dotyczące przewozu bagażu, a także stacje benzynowe, na których dostępne są toalety przystosowane dla osób niepełnosprawnych i mających problem z poruszaniem się.
Jeśli na miejsce swojego wypoczynku docierają Państwo transportem publicznym, a na miejscu chcą Państwo wynająć auto, najlepiej rezerwację takiego samochodu wykonać dużo wcześniej. Oczywiście musi to być poprzedzone ustaleniem szczegółów z firmą wynajmującą tak, by auto było przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych i spełniało Państwa potrzeby.